FamilyClemen.reismee.nl

NL 12-08-2012 t/m 19-08-2012

Week 3 NL

Zondag 12 augustus

Markt in Moissac! De wekker gezet en tegen 10 uur rijden we dan weg. We beginnen met een bak koffie en een croissant op een terrasje: Zodat iedereen aan z'n trekken kan komen, spreken we ook weer bij hetzelfde terrasje af. We kopen nog een paar cadeautjes. Luc koopt een nieuwe zwembroek, Mara een hondje en wat frummels voor in haar haar, Antonie een auto en Pitti een zomerhoed. We gaan de kerk nog in en steken een kaarsje aan voor iedereen die het kan gebruiken..

Toen we terugkwamen, stond er een grote pan met soep klaar. Ebba, heerlijk hoor! Met een stokbroodje en een kaasje...smuller maar!

De kinderen hebben het moeilijk 's middags, er wordt een hoop gehuild, gechagerijnt en rust gezocht... storm op komst?

Mila en Birte zouden die nacht bij ons in de camper slapen, maar wilden op het laatste moment niet meer. Pitti zou met Antonie in de tent gaan slapen, dat ging wel door. Dus moesten we in het donker nog sjouwen met dekbedden en luchtbedden. Antonie vond het prachtig en dook heel stoer de tent in!

Pitti gaat er al gauw achter aan en ik ga nog een slaapmutsje drinken bij mijn 'beste' vriendinnen!

Maandag 14 Augustus

We maken ons plannetje en besluiten samen met Inek en Marieke dat we tot woensdag blijven. Dan moeten we vandaag wel een beetje wassen, zodat we tot zondag uitkomen. Pitti gaat met Marieke boodschappen doen. Vanavond steken we de B.B.Q. aan . We rommelen vandaag, zoeken de schaduw en koelen ons af in het zwembad. Pitti, Marieke Inek en Ebba bereiden de B.B.Q. voor. Het is allemaal weer heerlijk, vooral de gamba's smaken mij goed.

Nadat de kinderen de K3 musical van Doornroosje gekeken hebben, gaan ze naar bed. D.w.z. Birte wil in de camper slapen, Mila en Antonie in de tent van Luc. Een hele volksverhuizing dus... Maar goed, we slapen nog niet... Birte gaat weer terug naar de gite, maar Antonie en Mila horen we niet meer, die slapen!

Wij zitten nog lang buiten... steeds meer mensen vertrekken naar bed. De eerste staan alweer eventjes op... Uiteindelijk is het 4.30 als ook de laatste 2 hun bedje opzoeken...

Dinsdag 14 Augustus

Markt in Valence d'Agen!

Tegen 10-en is iedereen zover. In Valence d'Agen drinken we eerst een bakje koffie op het terras waar we al eerder koffie gedronken hebben met Inek de afgelopen jaren. Er hoort natuurlijk wel een croissant of een chocolatine bij! Inek en Wiebe blijven op het terrasje zitten en wij gaan marten. Het is warm! Antonie wil wat voor Mila kopen, omdat hij denkt dat hij haar erg gaat missen. Hij vindt een mooi enkelbandje, waarvan later zal blijken dat Mila het erg mooi vindt. Als we alles gezien hebben, gaan we terug naar Ouillet, het is te warm. Dus snel het zwembad in.

's Middags ruimen we allemaal op en in. Omstebeurten blijft 1 van ons bij het zwembad bij de kinderen, zodat de andere 3 kunnen doorwerken. Er wordt ook alweer aan het eten gedacht en gewerkt.

En dan is er nog de diplomauitreiking van het waterbalet. De kinderen hebben die 'cursus' gevolgdbij opa Wiebe. Als afsluiting krijgen ze plechtig hun diploma van de gediplomeerde instrukteur! Ondertussen zitten de kinderen middenin hun repetities voor de voordtelling van vanavond. Ben benieuwd! Pitti en Marieke zorgen alweer voor een overheerlijke maaltijd. Na het eten begven we ons dan naar het atelier. We krijgen een voorstelling te zien met 2 prinsessenen prins Antonie. Luc doet de regie, Birte zorgt voor de muziek. Bij de kusscèneaan het eind, wordt het script spontaan de actuers aangepast. (Ze willen niet zoenen!) Wat was dit leuk!

Als de kinderen liggen, kijken we nog de foto's van de laatste dagen, drinken nog een slaapmutsje en gaan dan (alweer) om 00.30 naar bed J

Woensdag 15 Augustus

Het is een feestdag in Frankrijk: Maria Hemelvaart

We staan op tijd op, pakken in, ontbijten, zeggen Mariek, Sandra, Mila en Birte gedag , maar ook Wiebe, die hen wegbrengt naar het vliegvled. Een klien uurtje later rijden we zelf ook, denken we... Na ongeveer 20 minuten zegt Antonie dat hij zijn Nana niet heeft, die ligt nog bij Inek... dus draaien we om, gaan Nana halen en starten voor een 2e keer!

De Auvergne is mooi! Luc zit bij mij voorin en samen genieten we van het uitzicht, het landschap en de wegen. We koersen op Murol aan. Jammergenoeg is de camping die we in het vizier adden vol en zo belanden we in St. Nectaire. Het regent... dat ruikt lekker, maar ik heb er algauw genoeg van.

We eten in het campingrestaurantje en liggen al vroeg in bed!Er wordt nog een beetje nintendo gespeeld of gelezen, maar tegen 10-en zijn alle lampjes uit.

Donderdag 16 Augustus

Jippie! De zon schijnt weer...het is nog een beetje bewolkt, maar heerlijk weer om wat te gaan doen vandaag. Op de camping vinden we wat brochures en we starten bij een klompenmaker, die dicht is. Dan maar verder... naar Farges, net buiten St. Nectaire. Daar bezoeken we door de mens en natuur gemaakte grotten en zien 3D foto's uit het begin van de 20ste eeuw. Daarna gaan we naar een boerderij waar de kaas 'St. Nectaire' gemaakt wordt. We lopen tussen de koeien die op dat moment gemolken worden. Die melk loopt direkt in een grote bak, lawaar de kaas gemaakt wordt. De kaas rijpt uiteindelijk in de grotten, die we bezocht hebben en dat geeft de kaas de grijze korst.

's Avonds gaan we te voet in St. Nectaire eten. We willen specialiteiten uit de Auvergne eten. We kopen eerst nog wat cadeautjes en laten ons dan op een terras vallen. Luc, Pitti en ik gaan voor de plaatselijke kost. We bestellen Aligot, trufade en tourte. In al deze gerechten is de St.Nectaire of Tome (voorrijpe Cantal kaas verwerkt). Het is echt heerlijk!Het toetje is huisgemaakte taart (Pitti met zwarte bessen en ik met frambozen). Luc gaat voor de crème brulée.

Terug op de camping spelen we nog een potje 31-en, dat door Antonie gewonnen wordt. Dan kruipen we moe maar voldaan onze bedden in.

Vrijdag 17 augustus

Na een lekker ontbijt ruimen we op, betalen we en vertrekken. GPS stellen we in op 'thuis', zonder tolwegen. 710 km/12 uur rijden.

De kinderen hebben al snel ruzie (alweer) en Pitti gaat achterin zitten.Als de rust teruggekeerd is, vallen ze allemaal in slaap. Pitti heeft hoofdpijn, dus misschien helpt een slaapje. We zitten nog omder Besancon als we een camping zoeken. Het is 15.30, acsi heeft geen campings hier in de buurt... Dus gaan we op de borden langs de weg. We belanden op een municipal in Fraisans. Een klein campinkje langs het water (Doubs), er is een speeltuin dus de kleintjes zijn algauw tevreden. Pitti gaat ff liggen en wij lopen naar de supermarkt met z'n 4-tjes. Luc kookt vanavond spaghetti carbonara! Morgen naar huis, ook weer lekker hoor! Het zijn nog 386 km!

Na het eten, spelen we een potje badminton. Dan ga ik de kinderen douchen, Pitti gaat naar bed, z'n hoofd wordt niet beter. Luc en ik zitten nog ff buiten en gaan dan ook plat.

Zaterdag 18 Augustus

Vandaag gaan we op huis aan. Het is 10 uur als we rijden. We pakken route nationale en kunnen lekker doorrijden. We stoppen nog een keertje voor Metz, eten wat fruit en tanken nog een klein beetje. Dan mag Antonie het laatste stukje voorin zitten. Het straalt helemaal! Iedereen is blij als we de grens overgaan.... we zijn weer thuis!

Het is bijna half 3 als opa, oma en Ketti ons staan op te wachten met de hondjes. Iedereen blij! De jongens duiken gelijk weer het zwembad in en ze gaan weer even alles (her)ontdekken. 's Avonds B.B.Q.-en samen en dat is een mooie afsluiting van (weer) een goede vakantie!

Ans

Lekkere vakantie hebben jullie gehad zeg!!! Ook fijn om weer thuis te zijn he!