FamilyClemen.reismee.nl

NL Portugal/Spanje 15-08-2011 / 21-08-2011

Maandag blijven we nog een dagje in Coimbrao. We wassen nog wat, want dat blijft altijd nodig! We gaan 's middags zwemmen, want dat had ik de jongens beloofd L Het weer speelt niet echt mee. S'Avonds drinken we een kop koffie op het terras en de kinderen eten een..... ijsje. We betalen de rekening en kopen nog een glas zelfgemaakte jam van gele pruimen.

Dinsdag 16 augustus rijden we op tijd weg. Vandaag staat het klooster in Alcobaça op het programma. Eenmaal in het dorp aangekomen, drinken we een kop koffie op een terrasje bij een bakker en proeven de lokale lekkernijen. Daarna effe shoppen, heerlijk al die souvenierwinkeltjes hoor! In het klooster kopen we toegangskaartjes voor 2 volwassenen, 2 65-plussers en 4 kinderen en een informatiefolder. Luc doet de rondleiding en heeft zich als gids goed voorbereid bei oma in de camper. Daarna rijden we naar Nazaré, een vissersdorp waar de vis op het strand wordt gedroogd. Het blijkt niet zo makkelijk om 2 parkeerplaatsen te vinden, het kost opa zelfs een achterlichtje. Uiteiendelijk zetten we de campers vlakbijj de haven en lopen naar het dorp. We winkelen weer wat, lopen over de markt, maar merken algauw dat de prijzen hier veel hoger liggen dan in Chaves op de markt. Dan maar wat drinken op een terras, we zien dat er overal op de tafels borden staan met slakjes erop, oma en Pitti willen die natuurlijk proeven! Als Mara als enige van de kinderen ook durft te preoevn krijgt ze daar 1 € voor van oma, de anderen zien liever van die euro af.

Op het strand zien we hoe de vis gedroogd wordt en ook dat willen Pitti en oma proeven... ze stinken een uur in de wind! Antonie en Mara rijden op de raceautootjes, Luc en Niki springen trampoline. Daarna gaan opa en Pitti de campers verzetten, want we hebben een betere plaats ontdekt. Wij lopen door, Mara en Niki laten zich een gekleurde vlecht in hun haar maken, Antonie koopt nog een voetbal van Portugal . 's Avonds gaan we uiteten, maar een echt succes was het niet! Dan dekinderen het bed in en wij zitten nog even na te praten voor de camper voordat we ook uitgeteld in ons bed vallen!

Woensdag 17 augustus rijden we naar Fatima, ik ben erg benieuwd! Onderweg stoppen we nog in Batalha, eveneens een oud, maar mooi klooster. Luc speelt weer gids nadat we we weer dezelfde kaartjes gekocht hebben. We hebben geluk: in een zaal staat een monument voor de Unknown soldier, waar net de wacht wordt gewiiseld... brrr soldaten! Dat vindt Antonie maar niks, die heeft het niet zo op geuniformeerde mannen! Dan door naar Fatima, we vinden een parkeerplaats op een etrrein in een bos en besluiten ook daar te slapen. Fatima zelf viel ons een beetje tegen! De gebouwen zijn relatief nieuw, groot en koud, het kapelletje eveneens! Die hadden we ookal op internet gezien.. en dat was het dan! We gooien natuurlijk wel allemaal een kaarsje in het vuur en gaan dan maar shoppen. Luc en ik gaan 's avonds terug voor het internationale rozenkransgebed en de kaarsen prozessie en dat was erg indrukwekkend! Om 11 uur gaan we terug naar de camper, opa en oma komen ons tegemoet gelopen, want het is erg donker. We gaan nog even zitten en gaan dan plat!

Donderdag 18 augustus. Luc en Niki gaan broodjes kopen en na het ontbijt rijden we weg. We stoppen in Gafanha da Boa Hora, een camperplaats aan de zee en met een Aquapark. Pitti gaat met de kinderen zwemmen, ik ruim op en was weer eens wat. De andere dag gaan we naar Santiago de Compostella.

Vrijdag 19 augustus: Nadat we alles geleegd hebben, wat leeg moet zijn en alles gevuld hebben, wat vol moet zijn, rijden we weg!In Caminha kommen we belgen tegen, die Pitti, oma en opa al in Spanje tegengekomen zijn. De mevrouw geeft ons de tip om met de boot over te varen van Caminha (potugal) naar A Guarda (Spanje) . We gaan bij de boot in de rij staan en rijden als in eerste de boot op, het is een leuke ervaring voor ons allemaal! Eenmaal in Santiago vinden we snel de camperplaats bij de universiteit, maar omdat het al avond is, drinken we een borrel en besluiten morgen het centrum in te gaan.

Zaterdag 20 augustus lopen we naar het centrum van Santiago de Compostella toe. Het plein voor de Kathedraal is gevuld met pelgrims, die hun doel bereikt hebben. De Kathedraal is bomvol, er wordt gezongen en gebeden. Indrukwekkend! We lopen door de straatjes, bekijken het kantoor van de pelgrims, waar ze hun Certifikaat krijgen. Antonie en Mara krijgen een echte wandelstok, met schelp en waterkalebas eraan, want dat hoort zo in 'pelgrimland'. Eenmaal terug bij de camper is het echt warm! We besluiten daarom weg te gaan, richting zee, zodat de kinderen nog kunnen zwemmen. Opa en oma blijven nog in Santiago en willen s'avonds achter ons aankomen. Dit wordt een reis om nooit meer te vergeten! We vinden geen plaats voor onze camper, overal is het druk, zijn feesten, roeiwedstrijd, etc... We rijden het schiereiland rond, moeten een paar keer achteruit terug, omdat we te groot zijn voor de weggetjes, rijden over onverharde wegen en landen uiteindelijkin Cabanas. We zijn op! Opa en oma zitten inmiddels in Ares, waar wij geen plaats konden vinden door de roeiwedstrijd. Ook zij hebben het gehad en blijven waar ze zijn, morgen zien we wel weer! De kinderen gaan de zee in en 's avonds gaan we wat drinken en eten een hamburger bij Yellow. Als we in bed liggen, blijkt dat we dichtbij een disco staan en het duurt lang voordat het rustig is!

Zondag 21 augustus: Als we wakker zijn, zien we dat het weer bewolkt is. Pitti en ik hebben gisteravond afgesproken vandag richting Frankrijk te rijden: Ik wil dichter bij huis zijn, zodat ik het beter kan overzien (tijd en KM). We stoppen in de Riojastreek bij Navarrete, langs de Jakobsweg. Op de camping hebben de jongens op de heenweg al gestaan en ze willen mij dat laten zien! Morgen rijden we richting Toulouse en dan zien we wel weer verder!

Monique

Hallo dor Rees Leit. Ech fenken un richteg ze ferlangeren. Gedrechente Fesch;-)) mm, lecker, mir hunn op Kreta schons gedrechente Tentefesch op de Wäschelengten henken gesinn, ann giess. Zu Santiago, woren mir och schons, do haten mir een Deel vum Wanderwee, vum Jakobs wee gemacht.

Ech sinn an Gedanken een Steck mat derbei gewiescht, hutt dir néischt gemierkt dovun?
Enn decke Knuffel fir eech alleguer, an geneisst nach.
Monique